In 6 stappen werk je aan de hand van de ‘TeamUP’-methode heel gericht naar jouw succesvolle team. Start vandaag!
Stap 1. Teamanalysis (T)
Maak een analyse van je team. Wat gaat goed, wat gaat niet goed? Wat hebben jullie nodig om nog beter te kunnen functioneren als team? Is jullie doel helder, hebben jullie de juiste competenties in het team, hebben jullie een heldere en effectieve rolverdeling, etc.
Om een goede teamanalyse te maken, maak je gebruik van de 10 ontwikkelaspecten van de ‘TeamUP’-methode. Houd mijn blogs in de gaten als je meer over deze 10 team ontwikkelaspecten wilt weten. Wil je nu meteen een complete teamanalyse? Vraag hier de TeamUP teamanalyse aan.
Stap 2. Engage your team (E)
Bespreek de teamanalyse met het team. De grootste uitdaging is hier om volledig open te staan voor alle input, feedback en reacties van ieder teamlid.
Hierbij gebruik ik altijd 2 belangrijke uitgangspunten:
Maak zoveel mogelijk bespreekbaar wat er in het team leeft. Maak ruimte voor emoties en het benoemen van dat wat er eigenlijk niet mag zijn. Luister, vat samen en vraag door totdat iedereen zich gehoord voelt. Tijdens stap 2 ben je het meest effectief als het je lukt om als teamleider of teamcoach je eigen oordeel, cynisme en angst achterwege te laten.
Stap 3. Agreement (A)
Bepaal daarna, samen met het team, de volgende 3 punten:
Wat is de rode draad? Wat is de collectieve behoefte van het team? Wat is de kritische succesfactor om de prestaties van het team te verbeteren? Deze vragen helpen je om samen overeen te komen waar jullie de komende 3 maanden gericht aan gaan werken. Kies 1 kritische succesfactor en leg de gemaakte afspraken vast in een teamovereenkomst oftewel ‘Agreement’.
Stap 4. Match and Measure (M)
Sluit goed aan bij waar je team staat én wat het nodig heeft om verder te groeien. Loop je te ver voor de troepen uit, dan raak je je team kwijt. Blijf je te veel sturen terwijl zij al in staat zijn om zelfstandiger te opereren, dan blokkeer je hun ontwikkeling.
Meet zeker ook de vooruitgang van je team. Zowel de bekende ‘harde’ KPI’s, als ook de meer ‘zachte’ aspecten. Zoals interactie en communicatie. Of samenwerking en vertrouwen. Zorg er in elk geval voor dat je de voortgang meet op de afspraken gemaakt in jullie ‘Agreement’.
Stap 5. Upgrade (U)
Vaak blijkt echter na een aantal weken dat wat je aan het doen bent niet genoeg is. Zaken zijn complexer of uitdagender dan voorzien. Ineffectieve patronen blijken hardnekkig en dus moeilijk te doorbreken. Of er is een gebrek aan de juiste randvoorwaarden (mensen/middelen).
Welke zaken moet je Upgraden om écht je afgesproken doel (Agreement) te bereiken? Dit kan van alles zijn. Verruiming van bevoegdheden, betere IT-ondersteuning, extra budget, capaciteit of een wijziging in de teamsamenstelling. Of extra ondersteuning om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen of patronen te doorbreken.
Stap 6. Perform and Pay out (P)
De laatste stap in de cyclus is het realiseren van het doel (Agreement). Én het belonen en vieren van dit succes. Zorg ervoor dat dit binnen 3 maanden gerealiseerd wordt. Zo maak je continu de verbeteringen zichtbaar en voelbaar. Zodat het team zelfvertrouwen opbouwt en een positieve boost ervaart.
Betrek alle betrokkenen bij het vieren. Laat zien wat jullie hebben gepresteerd en wat het heeft opgeleverd. En geef iedereen de erkenning en waardering die daarbij past.
In de komende blogs ga ik dieper in op bovenstaande 6 stappen en deel ik nog meer waardevolle informatie over succesvolle teams bouwen.