Bevlogenheid

Creëer een bevlogen organisatiecultuur met EngageUP

Exact weten wat er speelt en beter in staat zijn om de bevlogenheid te verhogen? Wij doen niet alleen medewerkersonderzoek, maar weten precies wat er daarna nodig is. Met ons EngageUP programma creëren we samen met jullie een inspirerend en betrokken werkklimaat.

Lachende man achter bureau met laptop vergezeld door twee collega's.

Een bevlogen organisatie.
Wat levert dat op?

17%
Hogere productiviteit
23%
Meer winst
41%
Minder verzuim
59%
Minder verloop
Medewerkersonderzoek

Weten wat er speelt en hoe te handelen

Onze specialiteit is het koppelen van de resultaten van het medewerkersonderzoek aan interventies die bevlogenheid verhogen. We werken met vijf interventiegebieden: de medewerker, zijn/haar rol, het team, de leidinggevende en de organisatie.

Hierdoor kunnen we doelgericht verbeteren. Door kwantitatieve scores te combineren met kwalitatieve toelichtingen, krijgen we zowel zicht op de aandachtspunten als op de beleving van medewerkers. Wat is het verhaal achter de cijfers. Dit zorgt ervoor dat medewerkers zich gehoord voelen, wat een sterke basis biedt voor gezamenlijke verbetering.

De vijf interventiegebieden van het EngageUP medewerkersonderzoek.

Waarom investeren in een bevlogen organisatie­cultuur?

Verhogen van bevlogenheid

Bij een medewerkersonderzoek maken wij gebruik van EngageUP, een door ons speciaal ontwikkelde methode om bevlogenheid te verhogen. EngageUP bestaat uit zes stappen. We starten met een gestructureerd onderzoek, waarna we met diepgaande analyse tot gerichte interventies komen. Hierbij bieden we concrete handvatten en de juiste ondersteuning voor alle lagen van de organisatie.

Lachende mensen aan een vergadertafel.

Stap 1: EngageUP vragenlijst

Wij beginnen met een centrale kick-off waarin we aan alle medewerkers uitleggen hoe het proces eruit gaat zien. Hierna start het onderzoek en kunnen medewerkers de vragenlijst online (anoniem) invullen. Op basis van de uitkomsten maken wij de EngageUP analyse, bestaande uit een kwalitatief en een kwantitatief deel. Deze analyse kan gespecificeerd worden per afdeling en/of team.

Man op de voorgrond geeft een presentatie aan een groep mensen in een vergaderruimte.

Stap 2: Resultaten workshop

Tijdens een workshop bespreken wij de uitkomsten van het onderzoek. Dit is altijd samen met de directie en de HR-afdeling. Het heeft onze voorkeur om de uitkomsten ook te bespreken met de verschillende afdelingen en teams, zo creëren we direct betrokkenheid over de uitslag en eigenaarschap voor de te nemen stappen op weg naar verbetering.

Onscherpe foto van een team dat gezamenlijk aan het werk is.

Stap 3: Doelstellingen en actieplan

Samen stellen we vast wat de belangrijkste aandachtspunten zijn, dit leggen we vast in een ‘agreement-document’. Op basis hiervan maken we concrete plannen per interventiegebied. Het interventiegebied bepaalt met wie vanuit de organisatie we dit aanpakken.

Drie mensen staand om bureau waar iemand iets laat zien op een laptop.

Stap 4: Implementatie

Op basis van de actieplannen kunnen jullie zelf aan de slag. Onze rol hierbij is dat we monitoren of de genomen acties tot het gewenste effect leiden. Hierin bieden wij effectieve ondersteuning, met onze kennis en ervaring weten wij precies wat er nodig is om de bevlogenheid te verhogen. Dit doen wij in de vorm van trainingen, coaching en advies.

Team in een vergaderruimte achter een glazen wand.

Stap 5: Evaluatie en bijsturing

Na een aantal maanden stellen we gezamenlijk vast in welke mate de weg naar verbetering is ingezet. We bekijken met elkaar waar eventueel een ‘gap’ zit tussen de ambities en de realiteit. Zo bepalen we welke upgrade nodig is. Hiervoor biedt onze EngageUP Methode een uitgebreide toolbox van bewezen effectieve werkvormen en interventies.

Aantal mensen in vergaderruimte samen aan het werk tijdens een presentatie.

Stap 6: Realisatie en succes

De laatste stap is het realiseren van de doelstellingen en het vieren van het succes. Een boost voor de bevlogenheid!

Inrichting van het medewerkersonderzoek

Voorbereiding

Voordat we een onderzoek starten gaan we eerst met jou in gesprek over het doel van het onderzoek en welke thema’s van belang zijn. Op basis van hiervan bepalen we de definitieve inhoud van de vragenlijst, de aanpak, de planning en de promotie van het medewerkersonderzoek.

Afhankelijk van jullie behoefte kunnen wij altijd een passend pakket samenstellen:

Vragenlijst op maat

  • Keuze ontwikkelingsaspecten
  • Eigen vragen toevoegen
  • Eigen metadata toevoegen
  • Organisatiestructuur toevoegen

Analyse op gewenste verdiepingsniveau

  • Kwantitatief (Standaard)
  • Kwalitatief per team (Aanvullend pakket)

Workshops per gewenst organisatieonderdeel

  • Directie/HR (Standaard)
  • Per organisatieonderdeel/team (Aanvullend pakket)

Interventies per interventiegebied

  • Op maat en op aanvraag
Man en vrouw luisteren aandachtig naar vertellende man.
Bovenaanzicht van een tafel met vier mensen in overleg met een kop koffie.

Let’s engage

Wij reiken de sleutels aan voor het bouwen van een bevlogen organisatiecultuur